Translate

söndag 26 oktober 2014

Idrottsskador och kallbehandling, liikuntavammoja ja kylmän käyttö

Jag kom över denna intressanta och läsvärda artikel om kall-behandling av idrottsskador som stukning idag. Denna artikel tycker jag att är en bra exempel på att man alltid bör ifrågasätta kunskaper och vara kritisk till information som ges en. Man bör alltid själv ta reda på varför, var, när hur något är som det är och inte blint lita på att den kunskap som man ges är 100% korrekt.


Senast för några veckor sedan stukade en flicka sin fot under en bollsports aktivitet jag drog. Min reaktion var att göra som jag blivit lärd av mina egna tränare; snabbt hämta kallt och foten upp för att den inte skulle svälla. Jag har aldrig riktigt reflekterat desto mera om hur det egentligen hjälper och har ej heller ifrågasatt denna visdom, utan blint gjort som alla andra gjort. Men efter att jag läst denna artikel skrattar man lite åt sin egen dumhet. 

Summa summarum så bör man alltså inte behandla en stukning med att lägga kallt på eller kompress. Båda fallen minskar blodflödet till det skadade området och försämrar återhämtningsprocessen. Istället bör man så tidigt som möjligt aktivera det skadade området med lätta rörelser.

Andra behandlingsallterntiv kunde vara kinesio-tejp och kontrastbehandling som båda ökar blodflödet till det skadade området.

............................................................................................................


Luin tänään tämä mielenkiintoinen artikkeli urheiluvammoista ja kylmän käyttöön  jalan nyrjähdyseen. Tämä on hyvä esimierkki siitä että aina pitäisi haastaa ja kiritisoida tietoja joka sinulle kerrotaan. Aina pitäisi itse tarkistaa jos tiedon on oikea, ja miten, milloin, ja miksi se on kun se on. Kaikki tiedot joka sulle annetaan ei ole välttämättä 100% totuudet.

http://www.kehonhuoltamo.fi/uncategorized/kylman-kaytto-urheiluvammoissa-aika-astua-pois-jaakaudelta/

Ite tein tämä virhe viimeistään kaksi viikkoa sitten kun yksi tyttö nyrjähti jalkaansa pallotunnillani. Minä olin heti siellä laittamassa jäitä jalan päällä ja nostin sen ylös tyynylllä. Koska noin minun valmentajat on tehnyt minulle ja noin on sanottu että pitäisi tehdä. En ole ikinä miettinyt miks näin pitäisi tehdä ja mitä hyödyllistä siinä on. Tämän artikkelin jälkeen nauran vähän, miten voidaan olla niin tyhmiä?

Eli sinun ei pitäisi kohdella nyrjähdys laittamalla kylmää tai kompressiä siihen päällä. Se vähentää verenkierto vammautuneen alueen ja älkää laittakaa kylmää eikä kompressi nyrjähdysen jalan päällä. Se vähentää verenkierto vammautuneen alueseen ja vähentää parantamis kyky. Parempi hoiti tapa on aktivoida alueen niin nopeasti kun mahdollista pienellä herkällä liikkeillä.

Muita hyviä vaihtoehtoja voisi olla kinesioteippaus ja kontrasti hoito


fredag 24 oktober 2014

Öppna dörrar - Avoimet ovet!

Psssst... Ett litet tips till de som vill pröva på SATS - Eliel helt gratis. Imorgon (Lördag) Har vi öppna dagar vilket innebär gratis inträde med en massa erbjudanden.. wohoo!

Tex. gratis PT timmar med tema olympiska lyft och Crosstraining eller näringslära. Dagen till ära så är också kroppsammansättnings analysen till nedsatt pris,

Just kroppssammansättnings analysen har jag skrivit om flera gånger tidigare här på bloggen. Jag brukar ta den med varannan månads mellanrum eller till och med varje månad när jag har fokus på att minska fett procenten eller öka muskelmassa. Även om den inte visar 100% korrekt så är det den maskin på marknaden som har högst validitet.

Kom och pröva och sej hej till mej :)


Huomenna meillä on avoimet ovet Sats Elielillä. Eli jos haluat treenata ilmatteeks ja tutusta salilla kannattaa tulla huomenna käymään :)
Päivän kunniaksi löytyy myös Ilmaisia PT tunteja teemalla: olympian voimaharjottelu tekniikka, Crosstraining sekä Ravintoluennon.
Myös kehonkoostumusmittaus löytyy alennettuun hintaan. 

Olen aikasemmin kirjoittanut aika paljon kehonkoostumusmittauksesta. Itse teen testin aika usein koska se on paras ja edullisin tapa mitata rasvan ja lihasmassaan. Riippuen vähän mitkä tavoitteet mulla on pyrin tehdä se testi joka toinen kuukausi. (Jos olen dieetillä teen sen joka kuukausi). Testin kautta pystyn helposti katsoa jos olen menossa oikeaan suuntaan. :)


torsdag 23 oktober 2014

Isoja muutoksia

Trumvirvlar och fanfarer. Jag är här igen! Den här gången med verkligt stora förändringar. Så stora så att jag övervägde att starta från början. Men gillar personligen att bläddra i mina gamla inlägg så jag håller den gamla tills vidare. Det är så pass länge sedan jag skrivit något och med så pass stora förändringar så jag tänkte ta och börja från början med en liten presentation, om vem jag är och vad jag riktigt håller på med nu för tiden?!

Jag är en finlandssvensk tjej som har bosatt sig i Helsingfors sedan 4 år tillbaka. Ursprungligen kommer jag från Österbotten, utanför Vasa. Jag är en såkallad idrotts och sport nörd som nyligen blivit klar Idrottsinstruktör och hälsopromotör från Arcada. JAAAA!! Min kamp med examensarbetet är över!!! Till min stora glädje har jag nyligen fått anställning inom branschen som personlig tränare på SATS  Eliel och absolut stormtrivs med det!

En gång i tiden prövade jag på tanken att delta i Fitness tävlingar men den tanken lade jag åt sidan även om de tankarna ännu ligger och gror i bakhuvudet. Den sista tiden har jag fokuserat på att hitta en balans i träningen; Inte för mycket och inte för lite. Den gyllene medelvägen. Mina mål har varit att bli en atlet eller allra helst en kvinna med enorma superkrafter... Stark som hulken, snabb som blixten, vig som en katt och så vidare...  Det har gått okej med tanke på att jag har rest mycket den senaste tiden och jobbat på öde öar utan gym en hel sommar. Nu när jag praktiskt taget bor på gymmet så har jag alla förutsättningar att fortsätta uppdrag superwoman! :)


Plyo träningar under spaniens värmande sol

Yoga ute i ingå skärgård

Nu till den stoooora förändringen jag pratade om: Jag tänker stiga ut ur min komfortzon och prova / lära mig någonting nytt... Nämligen finska. Mina närmaste vänner vet att jag har kämpat ENORMT mycket med finskan det senaste året och framsteg har gjorts. Men jag känner att jag inte kommer mycket längre med att babbla en massa strunt på dålig brytning. Det är dags att öva upp mina skriv kunskaper också! Den finska delen kommer vara kortare men innehålla i princip samma sak som mina svenska texter.  Detta innebär att du som finsk läsare också får en schahs att lära känna mig litegran. Du som Finskspråkig läsare får dessvärre ha tålamod, det lönar sig kanske inte att skicka meddelande om varje grammatikaliskt fel. Ni kan istället hålla tummarna för att det blir bättre med tiden. Detta gör jag främst för mig själv, no pain no gain, eller hur var det? ;)


Tervetuloa!

Olet löytynyt mun blogini ja ihmettelet ehkä kuka minä oikein olen?! Olen siis suomenruotsalainen mimmi jonka lempinimi on Jojan. Jojans livsstil tarkoittaa lyhyesti Jojan:in elämäntavan. Kuten ehkä arvasitte olen tämmönen urheilu ja hyvinvointi nörtti johon elämäntapaani kuuluu urheilua, ja aika paljon urheilua monissa muodossa. Tavoitteet tällä hetkellä on olla seuraava superhero: Vahva kun hulk, notkea kun kissan ja nopea kun salama j.n.e. Jos sinun tavoiteet on samanlaisia löydät ehkä silloin tällöin pieniä vinkkejä blogillani.

Olen asunut Helsingissä noin 4 vuotta ja valmistin kesällä Liikuntaohjaajaks ja hyvinvointiedistäjäks Arcadasta. Nyt työskentelen personal Trainerina Sats Elielinä ja viihdyn täällä oiken hyvin.
Syy miksi yhtäkkiä alan kirjoittaa suomeksi on siksi haluan oppia tätä, mulle ihan mahdotonta kieli. Viime uutenavuotena lupasin itseeni että vuoden päästä pitäisi osata suomea. Vielä on pieni matka sinne mutta toivottavasti tähän kautta pääsen tavoitteesini. Tämä suomenkieli versio tekstistäni tulee olemaan vähän lyhyempi kun se ruotsinkielinen teksti mutta sisältää kuiteskin sama info: mun ajatuksista, tekemistä ja hauskaa tai mielenkiinnosta tietoa. Pyydän teitä olemaan kärsivällisiä, ette ehkä kannattaa lähetä minulle viestejä kaikesta minun kirjoitusvirheestä ;) Toivotaan että ajan myöntä tämä teksti parantuu ja hei, no pain no gain ;)


torsdag 3 april 2014

Ett litet tips till dej som tänker på "sommar formen"

Sommaren närmar sig och det börjar vara den tiden då folk börjar tänka på "sommar formen". I detta ytliga samhälle som vi lever i så innebär det för många att ta bort lite extra hull som kommit över vintern, kanske t.om. få fram ett six-pack. (Ja, jag hör också till denna ytliga skara).
Jag blir ofta frågad om olika tips å trix angående träning och att komma i form och tänkte här ta upp en viktig aspekt av att komma iform (läs minska fett procent) och träning som ofta misstolkas.

  • Träna gör man i första hand för att förbättra olika fysiska egenskaper inte för att minska fett procenten
  • Fettprocenten minskas i köket med näringsrik mat i rätta mängder


Kort och gott så bör träningens fokus ligga på hur du på bästa möjliga sätt ska förbättra dina fysiska egenskaper. Alltså hur ska du förbättrar dina svagheter, hur blir du starkare, smidigare, hur ska du öka din kondition, explosivitet m.m. optimalt? Att träna för att gå ner i vikt är inte en effektiv lösning även om det hjälper lite. 
Det hjälper alltså inget vidare att äta dåligt för att senare fara på en långlänk i hopp om att minska på hullet.
Tänker man i dessa banor överbelastar man ofta också kroppen. Den kanske inte får i sig den näring den behöver och får i många fall fel sorts träning vid fel tillfälle som sliter på kroppen istället för att förstärka den. Resultatet kan bli en sliten kropp med förhöjd skaderisk av för ensidig träning, minskat immunförsvar och en hel del flunsor.

Jag menar inte att man ska lämna bort träningen. För visst vill du väl bli i så fysiskt gott skick som möjligt stark, smidig, uthållig och med gott immunförsvar. Men då bör du också tänka på just dessa aspekter och inte ha viktnedgång i tankarna. Alltså; träna knäböj för att du vill få starka ben, intervaller för att du vill få en bra fartuthållighet och stretscha för att du vill bli smidig och hjälpa kroppen att återhämta sig.

Fettprocenten och vikten kontrollerar man i köket. Genom att ha lite extra koll på maten och äta rätt ser man till att kroppen får i sig rätt näring men inte heller för mycket. Man äter det som kroppen behöver och mår bra av vilket innebär att kroppen hålls energisk och frisk. Om man tänker i dessa banor så räcker det med ett kaloriunderskott på 200kcal om dagen för att minska på det extra fett lagret. Jag pratar alltså inte om små salladsmåltider utan ordentliga mål mat med alla behövlig näring. 

Sammanfattningsvis så är det bra att tänka på både träning och mat från vad det egentligen är: Träning ökar dina fysiska egenskaper som hjälper dig att hållas frisk och hälsosam. Maten ger näring åt din kropp så att den orkar och håller sig frisk och hälsosam (och ett överskott av energi leder till lagring av energi). Fokusera på hur du kan kombinera dessa två pusselbitar för att du ska bli en så välmående människa som möjligt. Fokusera inte på dessa aspekter utgående från ett ytligt tänk, för då blir det lätt fel och resultatet blir oftast inte en optimal hälsosam kropp och sinne.




onsdag 19 mars 2014

Mina upplevelser av Peiodisk fasta

Jag tänkte ge er en liten uppdatering om Periodisk fasta nu när jag har följt detta sätt att äta i snart ett år. Hur har det gått och vilka för/nackdelar har jag stött på?

Jag börjar med att informera er kort om "spelreglerna" som gäller under Periodisk fasta, även om jag skrivit om det tidigare.

  • - 4-8h ätfönster/ dygn
  • - Minst 16h fasta / dygn
  • - 1-3 mål mat om dagen (oftast)
  • - Minst 50% av dagens kcal intag efter träning



Jag kan redan nu seja att jag fuskat en del, speciellt den senaste tiden, men de flesta dagar i veckan har jag försökt hålla mig till ett 8 timmars ätfönster. Speciellt svårt har det varit att få det största målet mat efter träningen, då träningen tenderat att bli gjort i det senare laget under hektiska dagar.

Första månaderna var det nytt och intressant vilket också innebar att man följde detta sätt att äta till punkt och pricka. Jag fick riktigt bra resultat och jag stört gillade det!
Efter några månader blev det en vanesak men kanske inte lika roligt. Jag tillät mig själv att fuska lite nu som då och då började jag också inse bristerna med denna form av kosthållning. Det går inte att fuska och förvänta sig bra resultat utan det slutar med att kroppen blir ur balans, man får  ett obotligt sötsug och hungers känsla.
Detta kunde jag speciellt konstatera vid jultiderna och enda sedan dess har det varit sisådär då det kommer till att försöka hålla en hälsosam diet. Sötsuget har kunnat vara enormt och jag har riktigt fått tampas med att hålla mig från alla god saker. När det väl är dags för mat så har min mage verkat vara botten lös och nu som då leder det till riktig frossa.
Man BÖR äta stora mål mat om man följer denna kost hållning för att se till så att man får i sig tillräckligt med näring varje dag och hålla kroppen i balans. Att tynga i sig 1500kcal i ett mål mat kan vara ett projekt i sej och man bör tänka till lite så att man får i sig av rätt saker i rätt mängder. Det blir inte precis muskler av att tynga i sig ett knäckebröds paket och en chokladplatta.
Kort sagt har jag känt att lite fusk har kunnat ha ganska drastiska följder som kanske varit lite svårare att tampas med än om man skulle äta små portioner och ofta.
Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara riktigt jobbigt att ta sig ur Periodisk fasta och återgå till att äta många men små mål mat om dagen. Speciellt om man under en längre tid vant sig med enorma mål mat och en mättnadskänsla som heter duga. Ja, jag riktigt fasar för den dagen jag bestämmer mig för att avstå från IF.

Nu till de positiva sidorna för jo, det finns en hel del sådana också. 
Först och främst har jag varit frisk i princip hela vintern vilket är ovanligt för mig! (knack i trä) Min kropp har känts riktigt pigg och stark, nästan oövervinnerlig i kriget mot bobbor. Jag har också i sakta mak kunnat öka på vikterna i gymmet och träningen har varit en riktig fröjd :) Dessutom har jag satt på mig ännu lite muskelmassa vilket jag nog inte hade vågat hoppas på.
Biceps nu och för ca ½år sedan. Lite muskelmassa har jag lyckats bygga!

Jag har också känt att jag tack vare perjodisk fasta har kunnat leva ett lite normalare liv. Det vill säga middagar och lunch med vänner har passat bra in och jag har kunnat planera mitt ätfönster kring sociala evenemang. Jag har heller inte behövt roada en massa burkar med mat hit och dit utan det har räckt med en riktig brak måltid om man vetat att man ska vara hemifrån hela dagen.


Till en början åt jag 3 mål mat under ätfönstret men med takt att min kropp vant sig vid fastan har jag den senaste tiden nöjt mig med två mål mat och kanske någon frukt/mellanmål mellan dessa.  Det hela innebär att det också är en relativt förmånlig kosthållning. Man behöver inte köpa hem produkter till 6 små mål mat utan det räcker med produkter till två brak måltider. Iaf jag tycker om att äta varierat och äter ogärna  samma sak flera gånger om dagen.
Under de perioderna som jag varit mera noggrann med "spelreglerna" har jag märkt att både energin och koncentrationsförmågan varit bättre. Jag har heller inte kunnat känna av några blodsocker svängar hit och dit som jag tidigare kunnat ha problem med. De gånger då jag darrande slukat i mig en banan vid kassan för att inte säcka ihop är ett minne blott!


Dagsformen ser ut såhär. En kanske lite större men ack så nöjd och glad tjej.

En kortare sammanfattning:

Negativt:

  • Fusk skapar lätt obalans som leder till frossa och sötsug
  • Hektiska dagar kan det vara svårt att få in alla mål mat i ett 8h fönster, speciellt att få det största målet efter träningen kan vara knepigt
  • Passar inte alla människor som t.ex. diabetiker.
  • Kan leda till överbelastning för kroppen om man inte får i sig tillräckligt av rätt näring
  • Lätt Illamående efter stora mål mat (men i ärlighetens namn har dessa nog isf varit FÖR stora)
Positivt:
  • Förmånligt
  • Relativt lätt att följa
  • Praktiskt
  • Passar min kropp förutsatt att jag följer spelreglerna: näringsrik mat och minst 16h fasta i dygnet.
  • Frisk, pigg och bra träningsresultat
  • Bättre koncentrationsförmåga och jämnare energi under hela dagen




tisdag 18 mars 2014

Vår i luften

Kanske är det våren i luften, men jag känner att det börjar vara dags igen!
Det har varit mycket med flyttar hit och dit men nu har jag äntligen landat i något som kommer vara mitt hem för en bra stund framöver.
Under det sista halvåret har jag bott i tre olika hem samtidigt som jag har börjat ett nytt jobb och försökt få mina studier avklarade. Ja ni hör ju själv hur yrt det låter. 

Jag är trots allt en väldigt impulsiv människa och har inte alls någonting emot om livet är lite yrigt, oklart och fullt med överraskningar, men en stadig grund, ett hem, en plats att andas ut på, underlättar nog.
Jag flummar om att "landa", men nej, jag har inte tagit mitt pick och pack till någon varm söderhavs ö. Jag bor nog ännu kvar i  Helsingfors, och här trivs jag. Mitt jobb är inte längre nytt och skrämmande utan jag stortrivs, studierna börjar klarna och ja, det börjar bli vår! 

Nu när jag har en stabil grund att stå på igen känner jag att jag saknat skrivandet. Trots allt ger det mig nog ett litet mervärde att blogga. Att hålla ögon och öron uppe för ny info inom hälso/idrott området, att tänka kritiskt, öva sitt skrivande, dela med sig av sitt liv och tankar och att prata med andra intresserade inom området är nog trots allt inte så illa. 


måndag 6 januari 2014

Nyårslöften och självrespekt

Det nya året har startat, det är nu många har avlagt och börjat med sina nyårs löften.
Relativt vanliga nyårslöften brukar ha någonting med hälsan att göra som i stil med "jag ska gå ner i vikt", "jag ska börja träna", "jag ska börja äta hälsosamt", " m.m. Löftena är fina men ganska maffiga och inget de flesta klarar av att hålla längre än en månad eller så. Vad behövs egentligen för att man ska ändra om sina vanor? Behövs det ett nytt år?

Varje dag, varje timme, varje sekund har man möjligheten att göra sitt val. Men varför väljer man allt för ofta det sämre alternativet för sig själ? Man är så duktig på att välja de sämre alternativet så man dessutom hittar på en rad ursäkter:

  • Jag hinner inte göra en näringsrik måltid.. Jag springer in till restaurangen och tar något på vägen
  • Nu är mitt blodsocker så lågt så jag måste nog ta denhär chokladstången
  • Om jag inte dricker alkohol ikväll så kommer jag nog inte ha lika roligt
  • Jag tycker inte om att träna direkt på morgonen... Efter lunchen är jag för mätt, sen blir klockan för mycket.

Så kan man hålla på att rationalisera med sig själv, även jag gör det dagligen, men varför?
I grund och botten handlar det väl om en slags självrespekt. Man anser sig själv kanske inte vara värd en den absolut bästa behandlingen så man väljer att ta det lite sämre alternativet, som dessutom ofta är ett mycket bekvämare och enklare alternativ för stunden.


Att ändra vanor och rutiner är svårt, men jag tror man kommer en bra bit på vägen när man inser att man är värd förändringen. Min kropp och själ är värd den absolut bästa behandlingen den kan få: näringsrik mat, lugn och ro, en stark och smidig kropp, tid för självreflektion, rikligt med sömn m.m. Du är så värdefull så du är värd att sätta ner lite extra tid och arbete på just dig själv.

Det handlar alltså om att älska sej själv, skapa förändringar och nya vanor för att man uppskattar sin kropp och knopp just så mycket. Förändringen ska inte komma från ett självdestruktivt och hatiskt jag som ser fel och brister i sej själv med hopp om att ändra sig själv till det "bättre", för du är redan en underbar och bra människa med fantastiska egenskaper. 


De nya hälsosamma vanorna ska inte vara ett måste, något påtvingat, något negativt. Utan någonting man vill göra, en fin present med vackra snören, till din kropp. Någonting extra som du ger dej själv. För det är du värd. Och denna förändring är du värd varje dag, inte bara i början av ett nytt år. Det är medvetna val du kan göra varje dag, varje timme och varje sekund av ditt liv.